Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Frank, Paul en Peter - WaarBenJij.nu Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Frank, Paul en Peter - WaarBenJij.nu

Moskou

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Frank, Paul en Peter

07 Juli 2011 | Rusland, Moskou

Na onze eerste aankomst in Moskou en een dagje rondslenteren, was het tijd geworden om te gaan eten. We hadden besloten zelf te gaan koken in het hostel, wat in st Petersburg al goed bevallen was.
Voordat we boodschappen gingen doen, werd Paul op verkenning naar de keuken gestuurd. Het rapport dat hij uitbracht, was schokkend. Er waren wel 2 koekenpannen en 2 gewone pannen, maar om te koken waren alleen een waterkoker en 2 magnetrons aanwezig. Een goede kok die daar een lekkere pasta kan maken...
We besloten op zoek te gaan naar de supermarkt. In de letterlijke zin van het woord. Na een uur zoeken was het 8 uur en besloten we toch maar de zoektocht te staken en wat fastfood te gaan halen.

Zondagochtend hadden we met Dasha, de zus van een collega van Peter afgesproken. Zij en een vriendin van haar zouden ons een rondleiding door Moskou geven.
Afspreken bij een metrostation was een stuk lastiger dan we dachten, maar na bijna een halfuur hadden we elkaar toch gevonden. Er volgde een pittige wandeling door de stad. Het hoogtepunt van de wandeling was wat mij betreft de Moskow State University (een van de Stalin-wolkenkrabbers), met daarbij een prachtig uitzichtspunt over de stad.

De maandag besloten we eens wat musea in te gaan. De " studentenkaarten" werkten weer prima en dus kondn we voor 5 euro naar de Armory (schatkamer) van het Kremlin, in plaats van de gebruikelijke 17,50.
De Armory was het mooiste (of saaiste, als je het aan Paul vraagt) museum waar we zijn geweest in Rusland. Ook werden de bekende katherdraak op het Rode plein en het GYM bezocht. het GYM is een enorm groot, extreem duur (alleen topmerken) winkelcentrum dat (hoe ironisch) gevestigd is aan het Krmelin. Als Lenin zou opstaan uit zijn tombe, en rechtdoor zou lopen, zou hij dus geen communisstsche staat zien, maar een kapitalistisch winkelcentrum voor de elite.

De Dinsdag stond in het teken van de laatste dingen, het Mausoleum, het olympisch stadion en het tsarenpartk, waar de echte Russen heen zouden gaan. Dit park lag in een buitenwijk met vervallen Sovjetflats, niet een echt prettige plek. Peter wilde nog batterijen kopen, maar de vraagprijs (100 roebel, 25 euro) voor 4 stuks was een beetje te hoog, dus zijn we daar maar weggelopen.De rest van de dag werd besteed aan het kopen van souverniers en het eten in een restaurant.

Woensdag vertrokken we naar Kiev. Vanaf het hostel pakten we een taxi, Deze parkerde na 100 meter de auto. om aan wat draadjes te zitten. Vervolgens werd de weg naar het vliegveld vervolgd met een gemiddelde snelheid van 0km/uur.
Na het invoegen op de 9 baansweg (9 de ene kant op, 7 de andere), waar je als voetganger 15 seconden de tijd had om over te steken, werd duidelijk hoe het Moskouse verkeer werkte.
Inhalen, 2 banen naar rechts, binnenbochtje, rechts langs een vrachtwagen. Van de linkerbaan 2 banen naar rechts om in te halen. Incidenteel werd er ook links ingehaald.

Na een vlucht zonder vertraging moesten we een uur wachten bij de douane van Oekraine, ze werkten zeer traag. Uiteindelijk toch het land binnen gekomen. Nu een paar dagen genieten van Kiev.

• 07 Juli 2011 - 08:12

Marie-Josée:

Fijn weer iets te lezen. Het geduld wordt wel erg op de proef gesteld in het oosten!!
    Veel plezier verder,
    groet

• 07 Juli 2011 - 14:18

Cor En Marianne:

Geweldig om zo min of meer met jullie mee te reizen! We genieten van de verhalen.

• 07 Juli 2011 - 14:53

Angelique:

Leuke verhalen van jullie, maar pech in Enschede. Het dak van de tribune van het FC Twente-stadion is rond 12 uur ingestort. Een enorme ravage en erger nog, meerdere slachtoffers.
    Ik vind dat ik jullie dit laatste nieuws niet kan onthouden. Vandaar...

Verder hoop ik zeker dat jullie in Kiev en de rest van de reis nog geweldig spannende, leuke en veilige avonturen mogen gaan beleven.
    Blijf genieten en ik geniet met jullie mee.
    Groetjes

• 07 Juli 2011 - 16:38

Miriam:

Indrukwekkend allemaal! Ik ben benieuwd naar de real life verhalen en foto's :-). Veel plezier in kiev!

• 07 Juli 2011 - 19:37

Wim Ha:

Stond trouwens de Mercedes ster nog hoog boven de gebouwen rond het Kremlin ? Dat hadden de Duitsers al gauw goed geregeld, zo'n 15 jaar geleden.
    Jullie zitten wel echt in een landklimaat, dus lekker warm overdag. Bijna ongelooflijk dat de vlucht met die bekende airliner zonder vertraging was.
    veel plezier in Kiev en blijf niet te lang in Tsernobyl !
    groeten
    Wim Ha.