Waarom Theo Janssen een mietje is - Reisverslag uit Tiraspol, Moldavië van Frank, Paul en Peter - WaarBenJij.nu Waarom Theo Janssen een mietje is - Reisverslag uit Tiraspol, Moldavië van Frank, Paul en Peter - WaarBenJij.nu

Waarom Theo Janssen een mietje is

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Frank, Paul en Peter

11 Juli 2011 | Moldavië, Tiraspol

Zondag 10 Juli bezochten wij Tiraspol. De hoofdstad van Transdjnestrië, een niet erkende republiek in het oosten van Moldavie. Het land is nog steeds communistich en het staat bekend als een schurkenstaat, met corrupte ambtenaren en grenswachten. In het land betaal je met Transdjnestrische Roebels, een zelfbedachte munteenheid, alleen te krijgen in het land zelf en alleen bij wisselkantoren, bij banken kan je Russische Roebels of Dollars pinenn.

Een aantal jaar geleden speelde Fc Twente in Moldavie tegen een onbekende voetbalploeg, FC Sheriff. Fc Twente verloor. Theo Janssen had wel een verklaring: de wegen waren slecht, het was extreem armoedig en er was geen warm water.

De wegen in Moldavie zijn inderdaad niet de beste ter wereld, maar de weg die Fc Twente genomen moet hebben (die van Chisinau naar Tiraspol) is een heel stuk beter dan de kuilenweg die we zondag genomen hadden.
Daarnaast heeft Fc Twente waarschijnlijk een eigen touringcar gehad, en hoefden er geen mensen te staan in een klein busje zonder airco.

De grenspost waar ook Fc Twente langs zal hebben moeten gaan, zal ook wel een stukje makkelijker zijn geweest. Hoewel, we waren flink gewaarschuwd om niet met baggage door Transdjnestrië te gaan. Op de weg naar Chisinau hebben we dat toch gedaan, dat bleek geen probleem. Ook op onze dagtrip naar Tiraspol hebben we 2x zonder een cent te betalen de grens mogen passeren. (Op de heenweg was de buschauffeur nog wel boos op ons, omdat het te lang duurde, maar gelukkig wachtte hij wel op ons.)

Uiteindelijk komt de bus van Fc Twente aan in Tiraspol. Het hotel is naast het stadion, wat het eerste gebouw van de stad is. De spelers hoefden de stad niet in en zouden niets van de armoede hoeven zien.

Gebrek aan warm water kan ik niet over praten, maar als we hier in het hostel warm water hebben, waarom zouden ze dat in een hotel niet hebben?

Nee, Theo Janssen is een aansteller.
Gelukkig hebben we wel wat rondgelopen in het stadje Tiraspol. En als Theo dat ook gedaan heeft, dan weten wij waarom Twente verloren heeft.

Tiraspol heeft namelijk een grote speeltuin/kermis/pretpark voor jonge kinderen in het centrale park. Je kan er rondlopen en moet waarschijnlijk voor de (30+ jaar oude) attracties betalen. Maar wat doen vaders en moeders in zo'n park? Die gaan naar het restaurant. Dat heeft Theo vast ook gedaan. En daar is hij geschrokken, geen broodje bal, geen kroketten en geen patat.
Theo moest zijn favoriete voedsel missen en de wedstrijd ging verloren.

Disclaimer.
Mogelijk hebben ook de sigarettenprijs, 5 Transdjnestrische Roebel, 30 eurocent voor een pakje en de alcoholprijs 7Roebel, 50 cent voior een halve liter een rol gespeeld.
(De lage sigarettenprijs is trouwens geen reden om niet om sigaretten te bedelen, dat wordt extreem veel gedaan,.)

• 11 Juli 2011 - 13:26

Ellen:

Mooi verslag ! En wat een stad!
    'jammer' dat niemand rookt haha, zal je hoop geld schelen daar! en die alcohol... tjaa hahah daar zullen we het maar niet over hebben :)
    Have fun!

• 11 Juli 2011 - 19:14

Ha Wim:

Ja, ik heb mijn naam maar eens omgedraaid; lijkt me wel passen bij die tongbrekers in jullie verslagen.
    Ik vind dit overigens een passend betoog en nogal moedig, om zo de trots van het oosten eens kritisch te evalueren. Je kunt het ook zo ergens naast een kolom van Johan Derksen kwijt: een ooggetuige verslag dat nog niemand van VI heeft kunnen of willen maken.
    Temperaturen zijn overigens behoorlijk zomers. Vermoedelijk zijn de zwemgelegenheden schaars en erg gedateerd ?!
    Veel plezier nog en zet maar wat foto's bij, uit dit compleet onbekend gebied.
    groeten,
    ha wim

• 11 Juli 2011 - 19:48

Helene:

Heel leuk om jullie avontuur te lezen.
    Veel groetjes,
    Wim en Helene

• 11 Juli 2011 - 20:00

Cor En Marianne:

mooi verhaal, denk dat ze bij Twente dit ook wel kunnen waarderen. Stuur maar door naar de fanclub.
    Hopen dat jullie vandaag en morgen ook goed doorkomen.
    zijn benieuwd naar de komende verhalen en naar foto's.