Leven als een god in... - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Frank, Paul en Peter - WaarBenJij.nu Leven als een god in... - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Frank, Paul en Peter - WaarBenJij.nu

Leven als een god in...

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Frank, Paul en Peter

14 Juli 2011 | Roemenië, Boekarest

Na ons bezoek aan Kiev en de busreis, waar al een hoop over geschreven is, kwamen we laat aan in Chisinau.
Chisinau, de hofdstad van het armste land van Europa, Moldavie.

De verwachtingen van de stad waren laag, vandaar dat de eerste dag na aankomst werd besteed aan het bezoeken van Transdniestrie.

Wat de eerste dag al was opgevallen, was dat de kwaliteit van de kip-shaslick die we na tien ur 's avonds (vor minder dan 5 euro) bij de Griek bovenin het winkelcentrum kochten echt super goed was. Dat bleek een goede voorbode.

De 2e dag vonden we een restaurant "Beer House". Bij die naam denk je aan bier en niet zozeer aan goed voedsel. Toch bleek dit het top restaurant van de vakantie. Het was geen budget restaurant, maar voor 20 euro (inclusief drinken en toetje) kun je in Moldavie goddelijk eten.

Ook de volgende dag vonden we een goed restaurant (Cactus cafe) wat voor dezelfde prijs weer een zeer goede maaltijd leverde.

In het hostel ontmoetten we een Amerikaan die in Moldavie was vanwege de gastronomie. En ik kan niet anders dan hem gelijk geven. De kwaliteit van het eten was voortreffelijk.

Goden eten niet alleen goed, ze drinken ook goede wijn. Om als een god te leven in Moldavie, moesten we natuurlijk ook van de wijn proeven.

We werden vanaf ons hostel opgehaald met een Engelse auto. Frank mocht dus links voorin zitten. Na een rit van 30 minuten, waarbij overstekende oude mevrouwtjes en alle andere weggebruikers werden uitgescholden, kwamen we levend aan bij de wijnkelder. Dat levend moet even toegelicht worden, de chauffeur vond het namelijk nodig om vlak voor een onoverzichtelijke bocht, op een bergweg in te halen. Gelukkig stond de tegenligger op tijd stil en werd een botsing nipt vorkomen.

De wijnkelder was gaver en vreemder dan gedacht. We gingen met de auto de kelder in, wat een oude mergelgroeve was. Na een paar honderd meter met de auto door de groeve, kwamen we aan bij de grootste wijncollectie ter wereld. Nadat we deze bekeken hadden, was het tijd om te proeven. Helaas kregen we de goedkooopste wijnen te proeven, dus we moesten in de shop gokken welke wijnen we moesten meenemen naar Nederland.

Na deze gastronomische verrassingen was het tijd voor de laatste halte van de trip, Boekarest. Een treinreis van 14 uur, waarvan ruim 3 uur stilstaand aan de grens.
Verhalen over Boekarest en de treinreis volgen later...

• 14 Juli 2011 - 07:05

Marie-Josée:

Ha jongens, jullie zijn er vroeg bij en wat ik zie een flinke temp gewend. Hier is het echt een stukje kouder 13 graden en forse regenbuien. Misschien geeft dat iets verkoeling bij de gedachte aan ons weer;)
    leuke verslagen!
    groet

• 14 Juli 2011 - 09:29

Ellen:

Heey!
    Wat een reis elke keer weer! Leuk om te horen dat je zo goed kunt eten in Moldavie, denk dat niemand dat had verwacht hahaha. :)
    Benieuwd welke wijnen julli ehebben uitgezocht haha. Veel plezier in Boekarest! Wat vliegt de tijd..!
    Geniet ervan, x

• 14 Juli 2011 - 17:04

Marianne:

Het verslag over de gastronomie van Moldavië hield me gekluisterd aan de pc terwijl een eenvoudige jachtschotel (het is hier bijna weer voor erwtensoep) in de oven dreigde te verbranden.
    Gelukkig was het nog goed te eten, maar vast niet zo lekker als wat jullie daar krijgen.
    Hopelijk kunnen de Roemenen ook zo lekker koken.

• 14 Juli 2011 - 18:24

Miriam:

Dag goden,

Relaxt dat jullie zo goed kunnen dineren in moldavie. Kreeg gelijk inspiratie voor n lekker maaltje :-). Een reis met enorme contrasten! Enjoy!

Groetjes

• 14 Juli 2011 - 18:59

Wim Ha:

hallo godenzonen !!

Het gaat goed met de eterij daar in het hete oosten. Nooit geweten dat men daar het koken heeft weten op te krikken naar Michelin-sterren niveau. Alleen jammer dat nog maar weinig stervelingen dit weten, maar daar gaat snel verandering in komen. Misschien dat straks de Fransen Moldavië ook in de EU willen hebben ?! Of anders de Duitsers en de Britten wel. Die laatsten hebben nog heel wat in te halen op dit gebied.

Hier maken we de allerslechtste juli-dag ooit door, met noordwester storm hier aan de westkust en bakken hemelwater. Ik heb dit nog nooit van mijn leven in juli meegemaakt. Dus leg de truien maar klaar, voor de vliegreis van zaterdag a.s.
    Veel plezier nog back in the EU, en gedraag jullie in het deftige Bucarest !

groeten,

Wim

• 15 Juli 2011 - 11:10

Resie Vijgen-Hamers:

Leuk verslag, zo te horen zijn er dus wel meer landen als Franrijk en Italië waar je goed kunt eten.
    Roemenië is volgens mij een land van grote tegenstellingen in arme en heel rijke bevolking?
    Veel plezier. resie