De busreis - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Frank, Paul en Peter - WaarBenJij.nu De busreis - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Frank, Paul en Peter - WaarBenJij.nu

De busreis

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Frank, Paul en Peter

10 Juli 2011 | Moldavië, Chisinau

Kiev was een mooie stad. Er wonen meer dan 2 miljoen mensen. Maar dat merk je niet in het centrum, dat een omvang heeft vergelijkbaar met het centrum van Enschede. Het centrum is gezellig en vlakbij het centrum is er een mooi park met daarin ook het stadion van Dynamo Kiev. Chernobyl ging helaas niet door (het goede nieuws is dus dat we stralingsvrij zijn gebleven), omdat de onderhandelingen tussen de triporganisatie en de overheid waren vastgelopen. Net als bij het gas, betekent dit in de Oekraine dat alles even stil ligt. Wel zijn we in het oorlogsmuseum en het Chernobyl museum geweest.

Gisteren hebben we de bus gepakt naar Moldavie. Dit is een bustrip van ruim 9 uur. Op het busstation stopte een zwart bestelbusje met hierop in Russische letters iets wat op Chisinau leek. We keken elkaar al aan, dit zal toch niet de bus zijn; uiteraard was dit hem wel. Peter had binnen gezien dat de bus voor 75% uitverkocht was, maar de buschauffeur verkocht nog een aantal tickets er plaatse. Hierdoor vertrokken we met in totaal 21 mensen in een batavierenracebusje naar Chisinau (je snapt al wat dit voor de beenruimte betekent). De weg was een hele belevenis met zebrapaden op de snelweg, wegen met grote gaten en de douane van Transdjnestrië (afvallige provincie van Moldavie dat door bijna niemand als staat wordt erkend). Tussendoor pikte de chauffeur nog wat extra passagiers op. Die mensen moesten staan in de bus. Opeens moesten we de buschauffeur nog 1 euro per persoon extra betalen voor de grens; het zal me verbazen als hij dit niet in eigen zak gestopt heeft. Dit viel ons erg mee; we hadden verwacht dat de douane meer geld zou vragen. Al met al zijn we de landsgrens en de oosterse knoflookgrens goed over gekomen. Vandaag gaan we naar Tiraspol.

• 10 Juli 2011 - 08:28

Miriam:

Hoi! De busreis doet me denken aan mozambique, waar ze nog n tafel aan het plafond bonden op het moment dat we echt dachten dat het busje vol was. Omgeving op de foto ziet er wel mooi uit! Veel plezier in moldavie!

• 10 Juli 2011 - 08:28

Miriam:

• 10 Juli 2011 - 09:43

Marco:

Of jullie stralingsvrij zijn gebleven met zoveel mensen op elkaar gepropt in een busje moet natuurlijk nog blijken. Maar jullie verhaal klinkt als een bizarre maar ook heel bijzondere ervaring.

Lekker weer daar trouwens!

• 10 Juli 2011 - 18:44

Wim Ha:

Ha, wat een mooi weer: wel typisch landklimaat.
    Het busje is wel van een degelijk merk, maar je moet er natuurlijk niet te veel enthousiaste oosteuropa-gangers inproppen !
    Fijn dat jullie weer in de vertrouwde tijdzone terug zijn.
    Veel plezier in Transsylvanië, en hopelijk is de volgende busreis naar Bucarest wat comfortabeler.
    groeten,
    Wim Ha.

• 10 Juli 2011 - 20:21

R.vijgen:

Hallo Paul en vrienden.
    We hoorden via Sjir van de side en waren erg benieuwd naar jullie Rusland aventuur.
    Indrukwekkend dat Petersburg en Moskou.
    Moldavië heeft voor zover ik weet bijna niemand nog bezocht.
    Heel veel plezier en we volgen het verslag. Erwin en Resie